Projekty specjalne & Programy & Konkursy


***

OLIMPIADY i KONKURSY

PROJEKTY SPECJALNE

Międzynarodowe Seminarium Naukowe w St. Marienthal (2019)

W dniach 20-27 października 2019 r. grupa uczniów naszej szkoły, uczniowie klasy 1b G i 1c G, wraz z opiekunem p. Karoliną SMUS uczestniczyła w MIĘDZYNARODOWYM SEMINARIUM NAUKOWYM w niemieckim miasteczku St. Marienthal.

Tematem spotkania była ochrona środowiska, a dokładnie rozważania nad stanowiskiem Europy w sprawie zanieczyszczenia i zmian klimatu.

W projekcie brali udział: Szymon Giergiel, Amelia Olejniczak, Adrian Jaruga – kl. 1b G oraz Zuzanna Chojecka, Dawid Morawski, Ksawery Nowak, Aleksandra Paś, Magdalena Puławska i Błażej Sobczak – kl. 1c G. 

Oto RELACJA jednego z uczestników wyjazdu:

Wyjazd był naprawdę niesamowity. Poznaliśmy wielu nowych ludzi, naszych rówieśników z sześciu europejskich krajów: Szwecji, Niemiec, Hiszpanii, Czech, Bośni i Hercegowiny oraz Łotwy. (…) Podczas wieczorków kulturalnych odkrywaliśmy kulturę europejskich krajów, doskonaliliśmy swój język, (…) tańczyliśmy, śpiewaliśmy, poznawaliśmy zagraniczną kuchnię. (…) Myślę, że najbardziej zapamiętam niezwykłych ludzi, których tam spotkałam. Uczestnicy byli niezwykle otwarci, sympatyczni, wygadani. Już po kilku minutach rozmowy miało się wrażenie, że znamy się całe życie.
(…) Same warsztaty również na długo zapamiętam. Zadaniem mojej grupy było przygotowanie krótkiego wideospotu o tematyce związanej ze środowiskiem, przy okazji uczyliśmy się tworzenia, montowania filmów oraz grania w nich. Zawarliśmy mnóstwo znajomości, które miejmy nadzieję przetrwają przez lata. (…) 
Nigdy nie zapomnimy tych warsztatów.
Wyjazd do St. Marienthal był naprawdę niezwykłym doświadczeniem. Z pewnością będziemy chcieli wrócić do tego urokliwego miejsca. Polecam wszystkim wzięcie udziału w takim międzynarodowym projekcje. Z.


"Żeromski" to "Szkoła promująca szkolne kluby sportowe" (2018/2019)

W roku szkolnym 2018/2019 nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Konkursu “SZKOŁA PROMUJĄCA SZKOLNE KLUBY SPORTOWE”, zorganizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
Konkurs polegał na realizacji wybranych ZADAŃ z ogólnie pojętej kultury fizycznej oraz ukończeniu kursu “opiekuna szkolnego klubu sportowego”.

Pierwszym zadaniem był BIEG PRZEŁAJOWY “50 minut na 50-lecie..”, który został zorganizowany z okazji jubileuszu 50-lecia naszej szkoły. (link)
Drugim zadaniem było SPOTKANIE z wybitnym SPORTOWCEM – TRENEREM Robertem WAJGELTEM.
Trzecim zadaniem było zorganizowanie SPOTKANIA młodzieży z zawodowym RATOWNIKIEM MEDYCZNYM Anną KOPKĄ.

Następnym ciekawym zadaniem była realizacja krótkiego FILMU na temat zachowań FAIR PLAY w sporcie.
Wyzwanie podjęły dwie uczennice z kl. 3d Karolina WESOŁOWSKA i Klaudia WŁODARCZYK, autorki filmu “ŻYJ FAIR”. Film można odtworzyć pod adresem: https://drive.google.com/file/d/11_fCHoB7Se4fCsikL04jZa6PPMaONHZ/view?usp=drivesdk

Ostatnim zrealizowanym zadaniem było przygotowanie PLAKATU oraz HASŁA promującego uczestnictwo w pozalekcyjnych zajęciach SKS.
Autorką plakatu i hasła:  WKŁADAJ DRESY – CHODŹ NA SKS-Y była Paulina BEDNAREK, kl. 2b.

(więcej o zadaniach konkursowych możesz przeczytać TUTAJ)

Zaplanowane zadania wykonano niezwykle starannie, dzięki czemu jury konkursu przyznało naszej szkole w marcu 2019 r. CERTYFIKAT i TYTUŁ “SZKOŁY PROMUJĄCEJ SZKOLNE KLUBY SPORTOWE”.

Koordynator konkursu: Tomasz Kuś

 

Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu (2017/2018)

II LO wśród czterech najlepszych szkół w Polsce – Wielki Finał Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy 2c wraz z wychowawczynią Aleksandrą Mielczarek – Hofman  uczestniczyli w Konkursie Projektów Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu.
Konkursowy projekt społeczny składał się z trzech ścieżek: Kultura pamięci; Patriotyzm gospodarczy oraz Samorządność.

W czerwcu 2018 r. uczestnicy projektu, jako reprezentanci jednej z 14 szkół z całej Polski, dostali się do Wielkiego Finału ANP.

Nasi uczniowie: Aleksandra Czyżak, Aleksandra Baszczyńska, Paulina Perdek, Gabriela Marciniak, Patrycja Pasik, Klaudia Perdek, Marta Piotrowska, Kinga Pietrzyk, Marcelina Konieczna, Julia Olbińska, Julia Serafińska, Jacek Golas otrzymali WYRÓŻNIENIE w ogólnopolskim konkursie ANP.

To wyróżnienie w konkursie to efekt ich wielomiesięcznej pracy.

W tym czasie uczniowie wykazali się wiedzą na temat polityki na świecie. Spotkali się z wyjątkowymi ludźmi, by dowiedzieć się jak polski patriotyzm rozumiany był na przestrzeni ostatnich 70 lat historii. Wreszcie poznali ścieżki współpracy z lokalnymi władzami miasta i wykonali przy współpracy artystów i rzemieślników gadżet odnoszący się do osoby Antoine’a Cierplikowskiego.

W czasie Finału, na którym obecny był  Jarosław Trojanowski – sekretarz UM Sieradza, uczniowie zaprezentowali się wyjątkowo, zdobywając uznanie nie tylko jury, ale także publiczności zgromadzonej w gmachu Politechniki Warszawskiej.

Organizatorzy konkursu, któremu patronowało Ministerstwo Edukacji Narodowej – Klub Jagielloński, Fundacja Banku Polskiego, nagrodzili certyfikatami II LO i opiekuna projektu Aleksandrę Mielczarek – Hofman.

Projekt europejski MAQBAT (2015-2018)

II LO im. S. Żeromskiego, we współpracy z Wydziałem Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, bierze udział w realizacji edukacyjnej części projektu europejskiego MAQBAT związanego z biotechnologią roślin.
Uniwersytecki projekt MAQBAT jest realizowany przez Katedrę Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin Uniwersytetu Łódzkiego od 1 września 2015 r. do 30 czerwca 2018 r.
Do współpracy przy realizacji projektu zaproszono 15 uczniów z 5 renomowanych liceów województwa łódzkiego, wśród tego grona znalazły się uczennice naszej szkoły Klaudia Biernacka, Izabela Majchrzak i Anna Owczarek, kl. 1c.

Koordynator projektu: dr Violetta Macioszek z WBiOŚ
Opiekun grupy sieradzkiej: Bogumiła Pawlak II LO

7 listopada 2015 – Warsztaty laboratoryjne 1

Jednodniowe warsztaty laboratoryjne poświęcone były hodowli roślin w warunkach laboratoryjnych, obserwacjom zachodzących procesów i ich ocenie. Uczennice prowadziły profesjonalne obserwacje mikroskopowe, wykonywały procedurę pozyskiwania chlorofilu na liściu gorczycy sarepskiej, wysiewały na płytki wcześniej przygotowane w komorze laminarnej nasiona jarmużu.

16 stycznia 2016 – Warsztaty laboratoryjne 2

Warsztaty poświęcone były metabolitom wtórnym. Wprowadzeniem do zajęć był wykład „Metabolity wtórne – związki fenolowe”. Część praktyczna obejmowała izolację i ocenę zawartości związków fenolowych w sałacie i gorczycy sarepskiej.

26 kwietnia 2016 – Warsztaty Laboratoryjne 3

Uczennice pracowały nad uzyskaniem nowych odmian rzepaku jarego naturalną metodą krzyżowania. W okolicach Sieradza został założony ogródek doświadczalny, gdzie uczennice badały warunki glebowe (temperatura, pH) i ich wpływ na rozwój pięciu odmian rzepaku jarego. Sadzonki roślin trafiły do Sieradza wprost z WBiOŚ UŁ.

17 września 2016 r. – Podsumowanie realizacji I edycji projektu MAQBAT (link)

17 września 2016 r. odbyło się spotkanie podsumowujące realizację edukacyjnej części projektu europejskiego MAQBAT związanego z biotechnologią roślin, który jest realizowany we współpracy z Katedrą Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin Uniwersytetu Łódzkiego.
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie z pięciu szkół z terenu województwa łódzkiego, które biorą udział w tym projekcie, z koordynatorem projektu – dr Violettą MACIOSZEK.
Naszą szkołę reprezentowały: Klaudia Biernacka, Izabela Majchrzak i Anna Owczarek z klasy 2c.
Wcześniej uczennice uczestniczyły w warsztatach laboratoryjnych, prowadziły profesjonalne obserwacje mikroskopowe, założyły ogródek doświadczalny. Na spotkaniu podsumowano wyniki uzyskane przez poszczególne szkoły. Nasze wyniki były prawidłowe i zostaną wykorzystane na międzynarodowym sympozjum w Kopenhadze.

 

II edycja projektu MAQBAT (link)

Druga edycja edukacyjnej części Międzynarodowego projektu badawczego MAQBAT, pn. “Mechanistyczna analiza ilościowa odporności roślin z rodzaju Brassica poprzez asocjacyjną transkryptomikę w programie ERA-CAPS”.
W tej edycji naszą szkołę reprezentują uczennice klasy 2c : Agnieszka Sieradzka, Zuzanna Stefaniak i Magdalena Świątczak.

18 lutego 2017 r. – wykład + warsztaty laboratoryjne

Uczennice uczestniczyły w wykładzie poświęconym znaczeniu rozwoju badań nad patogenami roślin uprawnych, następnie w części laboratoryjnej izolowały DNA z pietruszki. Kolejne spotkanie w marcu.

18 marca 2017 r. – wykład + warsztaty laboratoryjne

Wprowadzeniem do zajęć był wykład dotyczący „Struktury i funkcjonowania DNA w odniesieniu do rewolucji biotechnologicznej”.
W części praktycznej uczniowie izolowali określone fragmenty DNA – poznali elektroforezę czyli jedną z podstawowych technik inżynierii genetycznej. Ponadto przeprowadzili izolację chlorofilu z liści gorczycy sarepskiej.

 

8 kwietnia 2017 r. – warsztaty laboratoryjne
Dokonano podsumowania i oceny wyników uzyskanych z izolacji chlorofilu na warsztatach w dniu 18 marca 2017 r. Dyskutowano o skutkach utraty chlorofilu w roślinach ( m. in. o chorobach roślin pochodzenia bakteryjnego i wirusowego).

Przekazano uczniom sadzonki 6 odmian rzepaku wraz ze szczegółowymi instrukcjami dotyczącymi uprawy polowej.

 

15 kwietnia 2017 r. – 30 czerwca 2017 r. – uprawa roślin w ogródku doświadczalnym (link)

W okresie wegetacji roślin uczniowie dokonywali cotygodniowych obserwacji i pomiarów (m. in. temperatury, pH gleby, wilgotności, wysokości roślin, ilości liści ).

9 września 2017 r. – podsumowanie II edycji projektu MAQBAT
Przedstawienie i omówienie wyników uzyskanych przez uczestników projektu.

Zakończenie II edycji projektu MAQBAT

Według informacji przekazanych przez Kierownika Projektu MAQBAT ERA CAPS II/1/2015, prof. dr hab. Andrzeja K. Kononowicza wyniki uzyskane przez uczniów zostały przedstawione na Azjatyckiej Konferencji Patologii Roślin na wyspie Jeju w Korei Południowej w dniach 13-16 września 2017 r. oraz w Łodzi na trzecim spotkaniu grupy konsorcyjnej realizującej projekt w dniach 5-6 października 2017 r.
Doceniając nasze zaangażowanie i osiągnięte wyniki otrzymaliśmy zaproszenie do udziału w III edycji edukacyjnej części projektu, której rozpoczęcie planowane jest na styczeń 2018 r.

III edycja projektu MAQBAT

W lutym 2018 r. rozpoczęła się trzecia edycja edukacyjnej części tego projektu. W tej edycji projektu naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy 2c : Marta Piotrowska, Julita Serafińska, Mateusz Sobczak i Przemysław Krzesiński.

 

W dniu 17 lutego 2018 r. uczniowie uczestniczyli w wykładzie wprowadzającym dotyczącym zastosowania biologii molekularnej. Następnie w części praktycznej dokonywali izolacji DNA z gorczycy sarepskiej.
W dniu 24 marca 2018 r. we wspólnych warsztatach laboratoryjnych uczestniczyli uczniowie wraz z opiekunami. Warsztaty dotyczyły izolowania plazmidowego DNA z komórek Escherichia coli.
14 kwietnia 2018 r. dokonano analizy wyników uzyskanych z izolowanego DNA z liści gorczycy sarepskiej oraz komórek E. coli. W tym celu wykorzystano jedną z technik inżynierii genetycznej – elektroforezę.
Koordynator projektu dr Violetta Macioszek podsumowała realizację edukacyjnej części europejskiego projektu MAQBAT, w której uczestniczyli uczniowie z pięciu szkół województwa łódzkiego, Uczestnicy projektu uzyskali stosowne certyfikaty.

Opiekun projektu: Bogumiła Janczak – Pawlak, nauczycielka biologii w II LO

MIEĆ SZANSĘ I OSIĄGNĄĆ SUKCES (2009-2011)

Projekt “Mieć szansę i osiągnąć sukces” był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. (link)
Głównym jego celem było wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży II LO im. S. Żeromskiego w Sieradzu, pomoc w radzeniu sobie z trudnościami w nauce oraz poszerzenie zainteresowań.

Koordynator projektu – p. Wioletta Łajs – Błaszczyk
Asystent projektu – p. Aleksandra Mielczarek – Hofman

Projekt trwał dwa lata – od września 2009 r. do 31 lipca 2011 r.

W ramach promocji projektu „Mieć szansę i osiągnąć sukces” został wydany Kalendarz na rok 2010 i Kalendarz na rok 2011. Projekt „Mieć szansę i osiągnąć sukces” przewidywał realizację różnych zajęć pozalekcyjnych w formie: kół zainteresowań; zajęć fakultatywnych, wyrównawczych, artystycznych, specjalistycznych i kursów językowych.

ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE dla uczniów kl. I i II: z j. polskiego, matematyki, fizyki oraz chemii.

ZAJĘCIA FAKULTATYWNE dla uczniów klas trzecich: z języka polskiego, matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, historii, wos-u, języków obcych.

KOŁA ZAINTERESOWAŃ przewidziane dla uczniów pragnących poszerzyć swoją wiedzę przedmiotową: koło matematyczne, historyczne, informatyczne, dziennikarskie, filmowe, literackie, artystyczno – teatralne, malarskie, fotograficzne, taneczne, wokalno – instrumentalne i przyrodniczo – krajoznawcze.

Dla uatrakcyjnienia zajęć, w ramach kół zainteresowań, organizowane były:

    • wycieczki, warsztaty, wizyty studyjne do:
      • TV Polsat w Warszawie (warsztaty telewizyjne, spotkanie z Jarosławem Gugałą oraz Beatą Grabarczyk i Robertem Mojsakiem)
      • Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Kinematografii w Łodzi
      • PWSFiTV w Łodzi
      • Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru im. S. Jaracza w Łodzi
      • Muzeum Powstania Warszawskiego
      • Naszego Radia w Sieradzu oraz Radia Łódź (warsztaty radiowe)
      • Redakcji Dziennika Łódzkiego (warsztaty dziennikarskie)
      • Planetarium Śląskiego w Chorzowie (warsztaty nt. astronomii)
      • do Łodzi (plener malarski na Starym Cmentarzu)
      • Załęcza Wielkiego (warsztaty fotograficzne)
    • spotkania ze znanymi osobami
    • wykłady naukowe
      • zajęcia z pracownikami naukowymi na łódzkich uczelniach wyższych
    • konkursy:
      • konkurs literacki, recytatorski (Powiatowy Konkurs Recytatorski “Od zniewolenia do Wolności”)
      • konkurs plastyczny (Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „Anioł 2010/2011”)
      • konkurs taneczny (Konkurs taneczny na Najpiękniejszego POLONEZA maturzystów o Puchar Starosty Powiatu Sieradzkiego)
    • wystawy
      • wystawy plastyczne i fotograficzne

9 czerwca 2011 r. w Teatrze Miejskim w Sieradzu odbyła się Konferencja podsumowująca 2-letni projekt „Mieć szansę i osiągnąć sukces” realizowany w naszej szkole.

PARTNERZY W NAUCE pod patronatem Uniwersytetu Śląskiego (2009-2012)

Projekt realizowany był od września 2009 r. do kwietnia 2012 r. Był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu było kształtowanie u uczniów II LO im. S. Żeromskiego kompetencji kluczowych: matematycznych, naukowo-technicznych, informatycznych oraz przedsiębiorczości i inicjatywności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w trakcie edukacji, a także w życiu zawodowym. W projekcie uczestniczyło 34 uczniów z klas pierwszych i drugich II LO.

Uczniowie zostali podzieleni na trzy sekcje:

  • Sekcja matematyczno – naukowo – techniczna: opiekun mgr Anna Szczepaniak – Zdunek
  • Sekcja przedsiębiorczości: opiekun mgr Dorota Błaszczyk
  • Sekcja informatyczna: opiekun mgr inż. Jolanta Bogdańska

W ramach projektu zorganizowane były:

  • warsztaty na Uniwersytecie Śląskim (link)
  • dodatkowe zajęcia z zakresu biologii, matematyki, fizyki, informatyki i przedsiębiorczości
  • dodatkowe zajęcia dla uczniów słabych – “Wsparcie i pomoc”
  • Szkolna Filia Uniwersyteckiego Towarzystwa Naukowego

 

Od listopada 2010 r. do kwietnia 2012 r. odbyło się 6 zjazdów UTN (link); młodzież uczestniczyła w serii wykładów (link), zorganizowanych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Od sierpnia 2010 r. do maja 2012 r. młodzież wyjeżdżała na obozy naukowe do Zakopanego (link), Wisły, Żywca (link) i Cieszyna, Beskidu Żywieckiego, Gór Opawskich (Nysa, Paczków, Złoty Stok), Krakowa (Park Nauki – Experymentarium) (link) oraz Śląska Opolskiego (Opole). (link)

 

  • szkolny FESTIWAL NAUKI

Młodzież należąca do szkolnej filii UTN, pod kierunkiem p. Jolanty Bogdańskiej, Andrzeja Fity i Mieczysława Nawrockiego, zorganizowała kilka Festiwali Nauki. Ich tematy to m. in.: „Światło źródłem życia”, „Światło i prąd”, „Fizyka zabawek”.

W dniach 3-4 kwietnia 2012 r., w ramach Dni Otwartych szkoły, nastąpiło PODSUMOWANIE projektu „PARTNERZY w NAUCE”. (link)

RYGA

FOTOKRONIKA

SOCRATES COMENIUS (2001-2003)

Socrates Comenius to Europejski Program Edukacyjny, w którym, przy wsparciu UE, współpracują szkoły z krajów Unii oraz spoza Wspólnoty. Umożliwia on poznawanie się młodych Europejczyków poprzez wspólną naukę i różnorodne przedsięwzięcia.

Program jest skierowany do młodych ludzi, daje im szansę nabywania umiejętności porozumiewania się, współpracy i poruszania się w świecie z większą pewnością siebie, wraz ze zrozumieniem innych kultur, ich wzajemnego oddziaływania na siebie, ale jednocześnie z rozwiniętym poczuciem własnej tożsamości.

Nasza szkoła przystąpiła do programu w roku szkolnym 2000/2001.

Współpracowaliśmy z partnerskimi szkołami  we Francji i w Niemczech: Goethe-Gymnasium w Gaggenau (Niemcy) oraz Licee des Glieres w Annemasse (Francja).

W latach 2001-2003 realizowany był w ramach programu projekt noszący tytuł: „Wspólne życie w przyszłej pokojowej Europie”.

Celem projektu było:
– podniesienie jakości edukacji szkolnej;
– pogłębianie współpracy między licealistami, a także nauczycielami trzech szkół;
– kształtowanie poczucia przynależności do społeczności europejskiej;
– przełamywanie stereotypów.


W projekcie uczestniczyło 65 uczniów naszej szkoły.

  • Sekcja języka francuskiego: opiekun Violetta Ścibisz
  • Sekcja jęz. niemieckiego: opiekun Alina Marciniak
  • Sekcja biologiczna: opiekun Bogumiła Pawlak
  • Sekcja historyczna: Anna Chrobot, Agnieszka Świątek
  • Sekcja geograficzna: Jadwiga Brożyńska
  • Sekcja jęz. polskiego: Aleksandra Mielczarek-Hofman
  • Sekcja informatyczna: Jolanta Bogdańska
  • Sekcja dokumentacyjna: Dorota Błaszczyk i Anna Szwankowska

Koordynator programu SOCRATES w II LO w Sieradzu: Violetta  Ścibisz


KALENDARIUM współpracy trzech szkół:

24-29 października 2000 – pierwsze spotkanie koordynatorów w Annemasse, zaplanowanie zadań i etapów realizacji wspólnego projektu


07 lipca 2001 – Międzynarodowa wystawa plastyczna młodzieży szkół średnich i rozstrzygnięcie KONKURSU NA PLAKAT, pt. „My i nasze środowisko” z udziałem władz i nauczycieli zaprzyjaźnionych miast


06-09 grudnia 2001WIZYTA nauczycieli i uczniów z Gaggenau i Annemasse w naszej szkole;

Prezentacja roboczej wystawy „Sieradz w czasie II wojny światowej” oraz nagrań o własnej szkole z komentarzem w trzech językach;


Tradycyjna WIECZERZA WIGILIJNA w Muzeum Wnętrz Dworskich w Tubądzinie.


12 lipca 2002 – otwarcie WYSTAWY HISTORYCZNEJ w Gaggenau, pt.: „Trzy miasta – Annemasse, Gaggenau, Sieradz w czasie II wojny światowej”


W grudniu 2002 r. wydano KALENDARZ na rok 2003 zawierający prace plastyczne uczniów trzech szkół, pt. „Uczniowie widzą swoje miasto”.
Każda ze szkół stworzyła po 4 kartki ilustrujące w dowolnej formie swoje miasto.


06-09 lipca 2003PODSUMOWANIE WSPÓŁPRACY w ramach projektu, WIZYTA GOŚCI z zaprzyjaźnionych szkół w Sieradzu;


Otwarcie WYSTAWY HISTORYCZNEJ „Trzy miasta – Annemasse, Gaggenau, Sieradz w czasie II wojny światowej” w Teatrze Miejskim;


SPEKTAKL TEATRALNY
, przygotowany przez młodzież trzech szkół, pt.: „Wyrazić siebie”;

Omówienie PROJEKTU SOCJOLOGICZNEGO „Pozycja kobiety we współczesnym świecie”.
Projekt zakładał przeprowadzenie w każdym z miast partnerskich badań statystycznych na temat zmieniającej się roli kobiety na przestrzeni ostatnich lat.


 Współpraca szkół była kontynuowana po zakończeniu projektu.

W maju 2004 i czerwcu 2005 odbyły się WARSZTATY TEATRALNE z udziałem młodzieży i nauczycieli polskich i niemieckich w Heiligengrabe.

Uczennice naszej szkoły odbywały w wakacje staż językowy organizowany i sponsorowany przez Urząd Miasta Annemasse.

Grudzień 2007 – WYJAZD DO HEILIGENGRABE

Wyjazd amatorskiego teatru z naszej szkoły w 2007 roku do Heiligengrabe zakończył siedmioletnią współpracę naszego liceum ze szkołami z Francji i Niemiec.

Polska i niemiecka grupa młodzieży przygotowała wspólny SPEKTAKL „Ziemia się zmniejsza” według własnego scenariusza, który wystawiono w Heliligengrabe koło Berlina w niesamowitej scenerii trzynastowiecznego klasztoru, obecnie centrum kulturalno – naukowe.

Koordynator programu SOCRATES w II LO w Sieradzu: Violetta  Ścibisz

***